ارزش استارت اپ های موفق ایرانی
سال گذشته وب سایت هفته نامه
اکونومیست، برترین استارت آپ های جهانی را در 50 کشور دنیا از نظر ارزش
دلاری بررسی کرد. گوگل با ارزش 410 میلیارد دلار در صدر جهان قرار داشت. در
این رده بندی هم چنین مشخص شده که حداقل 30 کشور جهان، یک استارت آپ با
ارزش یک میلیارد دلاری دارند. نام سه شرکت ایرانی نیز در آن فهرست قرار
داشت.
150 میلیون دلار:
ارزش «دیجی کالا»؛ سعید و حمید، برادران محمدی این سایت را 10 سال پیش راه
اندازی کردند. بعد از آن که دوربینی گران قیمت از بازار جمهوری ایران
خریدند اما لنز آن تقلبی از آب درآمد، با قابل اعتماد نبودن خرید سنتی، به
فکر راه اندازی نوع اینترنتی آن افتادند.
30 میلیون دلار:
ارزش «آپارات»؛ فیلترینگ یوتیوب در ایران برای احمد شکوری مقدم، مدیرعامل
سایت آپارات، سود میلیاردی به همراه داشت. این سایت با خدمات ویدئویی و
مشابه با یوتیوب، رتبه 5 را از نظر تعداد بازدید و محبوبیت در بین کل سایت
های ایرانی در اختیار دارد.
20 میلیون دلار:
ارزش «کافه بازار»؛ این زنبیل اندرویدی که مشابه ایرانی «گوگل پلی» است،
با ایده رضا محمدی، حسام میرآرمندهی، دانشجویان دانشگاه شریف شکل گرفت. آن
ها بعدا «دیوار» را نیز برای خرید و فروش کالاهای دست دوم راه اندازی
کردند.